Zumba

Zumba is een heerlijke actieve fitnessworkout, gebaseerd op Latijns Amerikaanse dansen, zoals de salsa, merengue, axe, samba en cumbia, maar ook op top 40 muziek. De naam zumba komt uit het Colombiaans-Spaans, waar het zoveel betekent als: “snel bewegen en lol hebben”, een omschrijving die perfect past bij deze dansvorm. Dus als je 16 jaar of ouder bent en je vindt dansen leuk en je wilt ook nog eens werken aan je conditie en uithoudingsvermogen dan is Zumba iets voor jou! 

Yoga

Wij geven verschillende soorten yoga lessen:
- stoel yoga
- kandalini yoga
- flow yoga

DJ heeft veel ervaring met het geven van lessen. Hij is Kundalini Yoga en Meditatie docent, Karam Kriya consulent en gecertificeerd Middendorf Adem en Bewegingstherapeut. DJ woont in Meerkerk. De lessen vinden plaats in de gymzaal van OBS de Springplank. 

Wil je een les uitproberen? Dat kan uiteraard, kom gerust één of twee proeflessen meedoen en kijk wat yoga jou te bieden heeft. Neem een matje mee en een waterfles. Een dekentje is ook fijn. Je kunt kiezen uit onderstaande drie soorten yoga.

Flow Yoga


Een westerse yoga vorm waarbij je het hele lichaam traint en wat flexibiliteit, balans en versterking in het lichaam brengt. De focus ligt vooral op fysieke conditie.

Flow yoga geeft ons inzicht en duidelijkheid over hoe we bewegen en ademen. Het vergroot ons vermogen om onze beperkingen te herkennen en onze houdingen actief aan te passen op basis van onze kracht, balans en flexibiliteit.
Regelmatige beoefening van flow yoga vergroot ons zelfvertrouwen en uithoudingsvermogen. We leren erop te vertrouwen dat we genoeg zijn zoals we zijn en hieruit vinden we de moed om elke uitdaging aan te gaan die we tegenkomen. Het leven is een flow van energie. Het stroomt constant door, en hoe we met de energie van het leven verbinden bepaald hoe we door het leven gaan.
Als we onze eigen flow vinden door de beoefening van yoga, openen we de deur om in een soortgelijke stroming van adem en beweging in ons dagelijks leven te stappen. Flow yoga geeft ons inzicht en duidelijkheid over hoe we bewegen en ademen. Het verbetert ons vermogen om onze beperkingen te herkennen en onze houdingen actief aan te passen op basis van onze kracht, balans en flexibiliteit.

Les opbouw
De les duurt 1 uur en 15 minuut en is in 5 segmenten gedeeld: Warm-Up, Kracht, Balans, Flexibiliteit en Rust. Er is geen pauze tussen de delen van de les. We blijven in principe een uur lang in beweging tot het vijfde segment, de rust.
Natuurlijk mag je rust nemen op je mat wanneer dat nodig is en dan rustig weer in beweging komen op het moment dat het kan. Dit is een natuurlijk proces in de opbouw van je uithoudingsvermogen.

Warm - Up - Het eerste segment brengt het lichaam in beweging en bouwt langzaam op.
Het doel is ons voor te bereiden om door de les te kunnen komen.
Kracht - Dit segment brengt ons in contact met de kracht die al in ons lichaam is en bouwt hierin versterking op. Het doel is om ons uithoudingsvermogen te verhogen.
Balans - Dit segment brengt ons in contact met onze stabiliteit en bouwt gelijkheid met beide kanten van het lichaam op. Het doel is om een standvastige houding te verbeteren.
Flexibiliteit - Dit segment brengt ons in contact met de sterkte en losheid van onze spieren en bouwt lenigheid hierin. Het doel is om soepelheid in het lichaam te vergroten.
Rust - Dit laatste segment van de les is het moment om bij te komen en brengt kalmte en rust in het lichaam. Het doel is de integratie van alles dat tijdens de les in beweging is gekomen.

Wat breng je naar de les?
- Een yoga mat
- Een water fles
- Een handdoek in het geval van zweet
- Een deken om tijdens de rust jezelf te kunnen bedekken
 

Kundalini yoga


Dit is yoga zoals het door de eeuwen heen gegeven is. De lessen zijn gericht op een balans tussen lichaam, mind, spirit of ademen.

Kundalini yoga is de yoga van het bewustzijn. Zelfbewustzijn in actie is de taal van de ontwaakte mens. Dit betekent dat in de beoefening van kundalini yoga de grootste
prioriteit is het uitbreiden en vergroten van ons bewustzijn. Ons bewustzijn vergroten is eigenlijk niet zo moeilijk, maar om het uitgebreid te houden wel. De drukte van onze moderne, snelle wereld werkt ook tegen om onze innerlijke energie en kracht te behouden. Regelmatige oefening van kundalini yoga is een krachtig en praktisch hulpmiddel om ons zenuwstelsel te versterken en oude mentale en fysieke patronen te
doorbreken en veranderen tot levens bevorderende gewoonten. We streven niet naar speciale yogakrachten, bovenmenselijke kracht of intensieve spirituele belevenissen, we proberen gewoon ons hoogste potentieel te bereiken door gebruik te maken van ons aangeboren vermogen om veel meer in ons dagelijkse leven te zien en te ervaren.

Les opbouw
De les duurt 1 1/2 uur en volgt altijd hetzelfde opbouw: Tuning In, Warm - Up, Hoofd Kriya, Rust, Meditatie en Tuning Uit. De les volgt een rustige opbouw en vaak is er een pauze tussen elke oefening. De oefeningen kunnen ook worden aangepast afhankelijk van iemands vermogen. Iedereen is aangemoedigd om rekening met hun eigen lichaam te houden.

Tuning In - Tuning In is gedaan om de intentie en de sfeer voor de les te zetten. De docent begint elke les met de herhaling van een mantra. Je kunt zelf kiezen om mee te doen of alleen te luisteren. Het doel is ons te koppelen aan de ketting van wijsheid van alle ‘teachers’ die door de eeuwen de oefeningen doorgegeven hebben. Het is ook een
moment om in contact met je eigen bewustzijn te komen.
Warm Up - Hier vinden ademhalingsoefeningen of series van bewegingen plaats. Deze zijn op het thema van de les gebouwd. Het doel is voorbereiding voor de hoofd Kriya.
Hoofd Kriya - Kriya is een set van oefeningen. De hoofd Kriya is de focus voor de les.
Het combineert ademhalingsoefeningen met beweging en volgt een bepaalde sequentie.
Elke oefening duurt 1 - 3 minuten afhankelijk van de niveau van de mensen. Er is vaak plaats voor rust tussen de oefeningen en alle oefeningen kunnen afhankelijk van vermogen aangepast worden. Het doel is het ontmoeting van alle oefeningen met ons
lichaam zoals het is en zonder beoordeling door te gaan.
Rust - Tijdens dit deel van de les wordt de gong gespeeld. Het doel is integratie van alles dat in beweging is gekomen. Door de trilling van de gong brengen we alles in het lichaam tot ontspanning.
Tuning Uit - De docent sluit elke les met een mantra af. Je kunt zelf kiezen om mee te doen of alleen te luisteren. Het doel is een duidelijke afsluiting en met rust weer weg te gaan.

Wat breng je naar de les?
- Een yoga mat
- Een water fles
- Een handdoek in het geval van zweet
- Een kussen om hoger van de grond te kunnen zitten
- Een deken om tijdens de rust jezelf te kunnen bedekken




Bootcamp

Bootcamp doen we buiten, ongeacht het weer! Dit klinkt heel zwaar, maar je gaat aan de slag op je eigen niveau. Bootcampen is voor iedereen. Het weer is geen excuus om niet te komen, waardoor je elke week sterker wordt en je conditie beter wordt. Buiten sporten verhoogt je weerstand en je doet het bij GVM Meerkerk niet alleen. Wij bieden de bootcamplessen aan in groepsverband van ongeveer 15 deelnemers. De lessen worden in en rondom Meerkerk georganiseerd.

Wat is bootcamp?
Bootcamp komt uit het leger. Militairen die op missie of oefening zijn, gebruiken deze trainingsvorm om toch fit te blijven. Zij gebruiken vooral de spullen die zij voor handen hebben om hun training op te zetten. Denk hierbij aan touwen, banden en banken. Maar ook hun eigen lichaamsgewicht. Vergis je niet hoe zwaar het kan zijn om met niets anders dan je eigen lijf te trainen.


De ene week train je met kettlebells en de andere week mag je aan de slag met gewichten en springtouwen! Maar je maakt ook gebruik van de omgeving. Zo kun je een training op een trap verwachten of moet je aan de slag op een bankje.


De opbouw is echter vaak hetzelfde:

• wij starten altijd met een proper warming-up;
• daarna mag je aan de slag in een serieuzere kern. Denk hierbij aan een circuit, of een meer technische les met gewichten;
• Wanneer de kern niet de hele les duurt, wordt in het tweede gedeelde van de les iedereen beloond voor zijn harde werk. Hier ga je bijvoorbeeld aan de slag met partneroefeningen of spellen. Ook je lachspieren zullen dus getraind worden 
• Uiteraard sluiten wij hierna af met een cooling-down, tenzij de groep in het tweede gedeelte van de les al tot rust komt. 

Bodyshape

Bodyshape is een groepstraining gericht op het verstevigen van de spieren en verbeteren van de conditie. Tijdens de training wordt voornamelijk aandacht besteed aan de buik, rug, borst, bil en beenspieren.

Het is een zeer complete en gevarieerde groepsles bestaande uit aerobics en spierversterkende oefeningen met accent op buik, benen en billen. Er wordt op plezierige wijze gewerkt aan onderdelen als kracht, balans, vitaliteit, conditie en vetverbranding. 

Dus als je 16 jaar of ouder bent en je wilt een groepstraining doen waarin je spieren verstevigen en je conditie verbeteren dan is Bodyshape iets voor jou!